2009.12.16. 23:29
Kisvasút, kisfilm
A hetvenes évek első felében a Magyar Televízió sorozatot indított a még ereje teljében lévő, ám alig pár év múlva a közúti közlekedés preferálása miatt halálra ítélt helyi érdekű vasutak történetéről. A Kisvasutak Magyarországon összefoglaló címet viselő sorozatnak 1971-ben készült el a hegyközi vasútvonalakat bemutató része, amit 1972-ben követett a kapuvári gazdasági kisvasútról szóló film A hanyi vonat címmel. Rendezője, Korompai Márton az idén nyáron hunyt el. A mintegy harminc perces fekete-fehér összeállítás az egyik legkiterjedtebb hálózattal rendelkező és egyúttal a leginkább komplex gazdasági tevékenységet folytató keskeny nyomtávú hansági kisvasút történetére és gyakorlati alkalmazására fókuszált. A sorozat szerkesztője az a Rockenbauer Pál volt – az egykori kultuszminiszter apja –, aki aztán a nyolcvanas években a Másfélmillió lépés Magyarországon, majd a …és még egymillió lépés Magyarországon … c. útirajzokkal írta bele magát a magyar dokumentumfilmes hagyományba, és melyeknek epizódjai a magyar tájakba kínáltak részben szubjektív hangvételű bepillantást.
A kapuvári kisvasútról szóló film ennek a személyi átfedésnek is köszönhetően egyszerre mutatja fel az ipartörténeti érdekeltséget és az útifilm zsánerét. Voltaképpen nem is csak a helyi érdekű kötött pályás közlekedés krónikájáról szól, egyúttal Kapuvárt és környékét is megjeleníti. Az alkotás a valóságos és a virtuális utazás kereszteződése, ugyanis a felvételek jelentős része utazás közben magán a kisvasúti kocsikon készült, ahol kapuvári szakemberek (helytörténész, erdész, vasutas) ismertetik a kisvasút múltját. Így tehát miközben a filmben a megszólaltatott személyek valójában is utaznak, metaforikus értelemben is utazást tesznek, méghozzá vissza a múltba: a tér és az idő, a valóságos és a virtuális utazás kapcsolódik össze itt egymással. A film folyamatszerűségét gyakran non-diegetikus betétek függesztik fel, melyek témájukat tekintve a város és környékének történetéről adnak felvilágosítást, vizuálisan pedig korábbi időszakból származó fényképekkel és rajzokkal szakítják meg a mozgóképet.
A valóságos/képzeletbeli út a kapuvári állomáson veszi kezdetét, ahol 1978-ig, vagyis a vonal bezárásáig két állomás volt: az egyik a GYSEV-é, amely megfelel a mainak, a másik pedig az út túloldalán a kisvasúté, amelynek jelenleg is meglévő bejárati kerítésén a Gazdasági Vasút felirat díszlett. Itt hangzik el az azóta klasszikussá vált párbeszéd, melyet helyi szinten ugyan mindenki képes értelmezni, ám aki nem idevalósi, az könnyen nézheti furcsa szemmel a riporter kérdésére felelő helybeli lakosokat. Az egyik öregemberhez így szól a filmkészítő: – Honnan jön, bátyám? – Én, kérem, Indiábul. És a másik riportalanyhoz intézett kérdés: – Hová tetszik utazni? – Én, kérem, Mekszikóba. A két helynév természetesen az azóta már megszűnt (az egykor Öntésmajor és a Házhely között fekvő) Indiamajorra illetve a manapság Fertőújlak néven ismeretes Mekszikópusztára utal. A film szimbolikus szándéka szerint mintegy ezeknek a helyneveknek a népi etimológiájára keresi a választ, és találja meg, majd tágítja ki azt abban a gondolatban, miszerint a majorok a civilizációtól való távolságuk után nyerték el nevüket. A civilizáció itt azt jelenti, hogy a hanyi táj még a 20. században is, amikor a lecsapolásokkal a vizenyős területeket megpróbálták termőterületté átalakítani, meglehetősen vad képet mutatott, áthatolása (azaz a közlekedés) nagy nehézségekbe ütközött. Ebbe az irányba tereli a választ a filmben megszólaltatott Vígh János is, a vonalfőnök.
A vonat az ún. „kisállomásról” indul el a Hanság irányába, és a rajta elhelyezett filmfelvevő gép felső kameraállásból pásztázza a kapuvári városképet. Sajnos nem követi végig az egész belterületen, csak a jelenlegi Garta Étterem vonaláig, ahol a vágányok némileg elkanyarodtak kelet felé. Itt ugyanis a vizuális narráció felfüggesztődik, és azt egy olyan betét szakítja meg, amely egy röpke belvárosi séta nyomán a Kapuvár márkához rendelt sztereotípiákat mutatja be dióhéjban. Ebből például megtudható, hogy abban az időben buszmegálló a Rábapalotával szemben lévő parkolónál helyezkedett el, nem pedig a Drach-sarkon. Ezután a Hany Istók mondával foglalkozó etap következik. Amikor a filmes elbeszélés a közbeszúrás után ismét a valóságos térbeli utazáshoz kanyarodik vissza, immár Indiában vagyunk, ahol pipával a kezében a Rábaközi Múzeum akkori vezetője, Dr. Faragó Sándor nyilatkozik a kamerának. Archív fényképek és térképrészletek illusztrálják a múzeumalapító történész Berg Gusztáv „iparbáró” jelentőségét taglaló szavait, aki a kultúrnövények szállításának megkönnyítésére és a Hanság egyéb javainak kitermelésére szorgalmazta a hansági kisvasút kiépítését, mely az igényeknek megfelelően folyamatosan bővült. A helytörténész a következetesen „majroknak” nevezett majorok terményfeldolgozásban betöltött jelentőségéről áttekintően beszél. 1972-ben egy fénykép fedezetében még azt állíthatta, hogy mára csak egy kút maradt meg a széthordott Indiából, melyet még akkor is használtak vízellátás céljaira, azóta azonban már ez az ártézi kút is csak emlék.
A film következő állomása a Miklósmajor és a Tőzeggyár közötti útszakasz valós térbeli és imaginárius időbeli képe. Ismételten a mozdonyra fölszerelt kamera szemszögéből figyelhetjük meg azt a mozgó látványt, ahogyan a vonat átszeli a ma már üzemen kívül helyezett Répce fölötti vasúti hidat. Mellette a közúti híd is megvolt már, de az út még nem volt leaszfaltozva, jelezve, hogy még a hetvenes években is a vasút volt a fő közlekedési eszköz a Hanságban: a közút és a vasút infrastruktúrájának állapota nyilván egymást feltételezte, a hansági úthálózat fejlesztése éppen a vasútvonalak elsorvasztásának volt a következménye. Faragó Sándor itt beszámol arról, hogy a személyszállításban nem volt pontosan meghatározott menetrend, a járatsűrűség csütörtökönként emelkedett, amikor piacnap volt Kapuváron (ahogyan évszázadokig óta ma is ezen a napon van a hetipiac), illetve vasárnaponként, amikor pedig a környékbeli „majrok” lakosságát szállították a kapuvári misére. A filmet itt újabb közbeékelt betét szakítja meg, a narrátor először egy vízügyi unikumra, nevezetesen arra hívja fel a figyelmet, hogy az ún. bújtatóval egymás fölött/alatt vezették el a Kis-Répce és a Répce vizét a szakemberek, majd a hansági égererdő bemutatása következik. Itt Faragótól az a Balsay László erdész veszi át a szót, akinek fia szintén erdészként 2008-ban könyvet jelentetetett meg a kapuvári erdők történetéről. Fotódokumentációval támogatva Balsay a láperdőkről, a tőzegről és a tőzeges talaj miatti ún. repülővágányok lefektetéséről ad tájékoztatást. A filmes elbeszélés a tőzeg tematikája kapcsán Tőzeggyármajorra irányítja rá a figyelmet, mint ezen multifunkcionális anyag feldolgozásának korábbi központjára. Innen a Fertőd felé vezető vonalról kevésbé részletesen számol be a dokumentumfilm, mondván, Tőzeggyártól már csak teherszállítás működött, s csak említés szintjén kerül szóba a petőházi cukorgyár és a hansági kisvasút gazdasági összefonódása.
A film végül újból Kapuvárra tér vissza, két helyi politikus nyilatkozik a KGV szerepéről és jövőjéről. Mind Rasztler Károly, a kapuvári pártbizottság első titkára, mind pedig Wellner „Ferenc” (valójában: István), a városi tanács elnöke arról számol be, hogy a kisvasútra szükség van, a közúti közlekedés pedig speciális szerepénél fogva nem képes helyettesíteni azt. Ennek ellenére szűk hat év múlva a helyi szerelvényeket mégis üzemen kívül helyezték.
A hazai kisvasutakra összpontosító ismeretterjesztő sorozat kapuvári darabja egy esküvő képével zárul. A Belsőmajor megállót (mai napság: piactér, Aprajafalva) jelző táblánál az ünneplő tömeg felszáll a kisvasút vagonjaiba, s miközben a vonat áthalad a Kölcsey utca és a Cseresznye sor kereszteződésén, a násznép lelkesen integet az ablakon. A filmkészítők feltételezhető szándéka szerint ezzel a befejezéssel a film vesz búcsút nézőitől, szimbolikusan azonban az utasok magától a kisvasúttól is elköszönnek. A hansági vonatközlekedés 1978 szilveszterén megszűnt. Azóta többször felmerült új életre keltése, a kilencvenes évek elején például az „iparbáró” leszármazottja, Berg Tasziló szorgalmazta az újraindítást, később több városfejlesztési koncepcióban vetődött fel a turisztikai célú hasznosítás – igaz, inkább ötletszerűen, mintsem kidolgozott formába öntve.
A hanyi vonat1972, fekete–fehérOperatőr: Becsy ZoltánÍrta és rendezte: Korompai MártonSzerkesztő: Rockenbauer PálGyártó: Magyar Televízió
A bejegyzés trackback címe:
https://kapuvar.blog.hu/api/trackback/id/tr551603477
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
P.mester 2009.12.17. 14:50:29
Pár perce kaptam egy mélt, melyben a szövegben ejtett tévedésre hívják fel a figyelmemet: " A kisvasúttal kapcsolatos írásban a párttitkár neve helyesen: Raszler Mihály. Ez biztos, mert mindenki csak Miskának hívta".
Vagyis sem a vezetéknév (Rasztler helyett Raszler), sem pedig a keresztnév (Károly helyett Mihály) nem stimmel. Ugyanakkor gyorsan újból belenézve a filmbe, ott a narrátor Károlyt mond. Nem elképzelhetetlen, hogy a film téved, hiszen a másik városi elöljáró esetében is tévesen Wellner Ferencet említ István helyett.
Kérem, hogy aki tudja, hogy hívták 1972-ben a városi pártbizottság első titkárát, ne hezitáljon felhomályosítani. THX.
Vagyis sem a vezetéknév (Rasztler helyett Raszler), sem pedig a keresztnév (Károly helyett Mihály) nem stimmel. Ugyanakkor gyorsan újból belenézve a filmbe, ott a narrátor Károlyt mond. Nem elképzelhetetlen, hogy a film téved, hiszen a másik városi elöljáró esetében is tévesen Wellner Ferencet említ István helyett.
Kérem, hogy aki tudja, hogy hívták 1972-ben a városi pártbizottság első titkárát, ne hezitáljon felhomályosítani. THX.
Menci 2009.12.17. 17:19:30
Raszler Miska lesz az lölköm, nem penig Karcsi!
P.mester 2009.12.17. 20:32:15
@Menci:
Köszönöm a nem hezitálást.
De ha már mél. Múlt héten küldtem neked egy mélt. Sikeresen megérkezett?
Köszönöm a nem hezitálást.
De ha már mél. Múlt héten küldtem neked egy mélt. Sikeresen megérkezett?
oszkár írja 2009.12.17. 21:09:09
@P.mester: én is úgy tudom, hogy Raszler Miska, utána meg Hideg László azt követően Varga Elza. Remélem segítettem legalábbis szándékomban az volt.
P.mester 2009.12.17. 21:12:44
Hogyne segítettél volna. De a középső ortográfiailag: Hidegh - néma h-val.
oszkár írja 2009.12.17. 21:22:44
@P.mester: Igazad van. Sietősen írtam, először majdnem ideg-et írtam.
P.mester 2009.12.18. 15:50:45
Némileg utána kutatva a dolgoknak, a párttitkárt valóban Raszler Mihálynak hívták, aki 1929-ben született és 1977-ben halt meg. Egyik forrás szerint 1965-ben, másik szerint 1969-ben lett párttitkár, és haláláig viselte ezt a címet. Halálára a Soproni Szemlében nekrológot Hiller István írt. A szerző neve alighanem nem ismeretlen.
Raszler Mihály öccse, Imre 1933-ban született és 1956-ban halt meg. Minthogy a foglalkozása rendőr volt, október 23/24 éjjel a Magyar Rádióhoz vezényelték ki az épületet elfoglalni akaró tüntetők ellen. A harcokban megsebesült, és kórházba szállítás közben újból rálőttek, amitől életét vesztette. Korábban a kapuvári rendőrségen emléktáblát szenteltek neki.
@@oszkár írja:
Füles nyomán újabb korrekció: előbb Raszler volt a párttitkár, aztán jött Varga Elza és csak végül Hidegh László.
Raszler Mihály öccse, Imre 1933-ban született és 1956-ban halt meg. Minthogy a foglalkozása rendőr volt, október 23/24 éjjel a Magyar Rádióhoz vezényelték ki az épületet elfoglalni akaró tüntetők ellen. A harcokban megsebesült, és kórházba szállítás közben újból rálőttek, amitől életét vesztette. Korábban a kapuvári rendőrségen emléktáblát szenteltek neki.
@@oszkár írja:
Füles nyomán újabb korrekció: előbb Raszler volt a párttitkár, aztán jött Varga Elza és csak végül Hidegh László.
P.mester 2009.12.18. 15:56:07
Ja, és az utánanézős cuccból ezt kifelejtettem: Raszler Károly valóban létezett, csak ő képzőművész volt. Alkalmasint - a Kapuvárhoz egyébként nem kapcsolódó - alkotóval keverhette össze a film narrátora a helyi politikus nevét.
élő-rokon 2010.10.15. 21:03:48
Mindkét Raszlernak,Imrének és Mihálynak unokaöccse vagyok.Raszler Mihály Sopronban van eltemetve,Raszler Imre Kapuváron.Imre sírját ikertestvérével,Erzsébettel gondozzuk.Emléktábláját,amit a rendőrség faláról levettek,őrizzük.23 évesen,az életét áldozta,szolgálatteljesítés közben.Vezényelték,nem önként ment.A rendszerváltás óta nem "hős".?!
P.mester 2010.10.15. 21:49:20
köszönöm az infót. Azt lehetne tudni, hogyan került az emléktábla a családhoz?
élő-rokon 2010.10.16. 12:17:21
@P.mester: Amikor megtudta a család,hogy a táblát levetette a rendőrparancsnok úr,édesanyám Raszler Veronika időpontott kért,személyes megbeszélésre a parancsnok úrhoz.Ő fogadta.Megőrzésre kérte édesanyám a táblát,hogy ne a rendőrség udvarán legyen.Azonnal, korrekt módon átadta az emléktáblát.Intézkedett,hogy autóval,aznap szállítság otthonunkba,édesanyámmal együtt.Édesanyám halála óta/lassan 5 éve/,a hagyatéka közt van.
P.mester 2010.10.16. 13:28:53
@élő-rokon:
Köszönet a tájékoztatásért! Még egy kérdés, ha lehetne. Pontosan milyen szöveg szerepelt a táblán, és ha lehet tudni, mikor került ki a tábla a rendőrség falára? Köszönöm.
Köszönet a tájékoztatásért! Még egy kérdés, ha lehetne. Pontosan milyen szöveg szerepelt a táblán, és ha lehet tudni, mikor került ki a tábla a rendőrség falára? Köszönöm.
élő-rokon 2010.10.16. 15:37:58
@P.mester: a rendőrség épületének belsejében volt a falon.a bejárati lépcsö utáni,közlekedő folyosón.aki ment személyit,vagy valamilyen okmányt csináltatni,vagy csak belépett,elötte el kellett haladnia.én magam is láttam még.ha szerencsénk van,lesz rajt dátum.megnézem.neked ez miért érdekes?ki vagy te?
P.mester 2010.10.16. 18:28:34
Senki. :D
Csak érdekel a sztori. Mindenesetre megköszönném, ha infót kapnék az emléktábla kihelyezésének időpontjáról.
Csak érdekel a sztori. Mindenesetre megköszönném, ha infót kapnék az emléktábla kihelyezésének időpontjáról.
Menci 2010.10.17. 08:37:51
@élő-rokon:
Kedves élő-rokon, kedves P. mester!
Mindkettőtöket ismervén, hadd közvetitsek: az infók a tábláról jó kezekbe kerülnének, ha megosztanád, kedves rokon. P.mester eddigi munkássága is jelzi, hogy lokálpatriótizmusán túl szakmailag is nagyon korrekt módon kezeli a megkerült, kikutatott, eljuttatott adatokat. Egy fénykép, egy forrásmegjelölés elég lehet. Mailben, diszkréten.
Kedves élő-rokon, kedves P. mester!
Mindkettőtöket ismervén, hadd közvetitsek: az infók a tábláról jó kezekbe kerülnének, ha megosztanád, kedves rokon. P.mester eddigi munkássága is jelzi, hogy lokálpatriótizmusán túl szakmailag is nagyon korrekt módon kezeli a megkerült, kikutatott, eljuttatott adatokat. Egy fénykép, egy forrásmegjelölés elég lehet. Mailben, diszkréten.
élő-rokon 2010.10.17. 10:00:02
@Menci: Kedves Menci!
Megtettem,és tőlem le is fotózhatja a táblát ha akarja.mailben az összes információt átadtam.Attól félek,ha én nem élek,mindez a történet,ahogy a család átélte,tudja,eltünik,meghal velem.sírja,megszünik.
Megtettem,és tőlem le is fotózhatja a táblát ha akarja.mailben az összes információt átadtam.Attól félek,ha én nem élek,mindez a történet,ahogy a család átélte,tudja,eltünik,meghal velem.sírja,megszünik.
élő-rokon 2010.10.17. 11:30:54
Még két infó.Imre a rendőrségtől volt fenn Pesten tanulni.Ott érte a forradalom.A tanfolyamról lett kivezényelve,fegyver nélkül.
A rendszerváltás óta,Imre tanfolyamvezető parancsnoka,elismerve 56-ban tanusított szerepvállalását,állami kitüntetést kapott.
A rendszerváltás óta,Imre tanfolyamvezető parancsnoka,elismerve 56-ban tanusított szerepvállalását,állami kitüntetést kapott.
Menci 2010.10.17. 11:31:08
@élő-rokon:
Igy van ez jól!
Mert nem történelem van, hanem törénelmek vannak, mert nem igazság van, hanem igazságok vannak.
Igy van ez jól!
Mert nem történelem van, hanem törénelmek vannak, mert nem igazság van, hanem igazságok vannak.
P.mester 2010.10.17. 13:25:30
Köszönöm mindkettőtöknek a kommenteket.
@élő-rokon:
Különösen a mélt és az újabb adatokat, olvastam; válaszként dobtam át egy levelet.
@élő-rokon:
Különösen a mélt és az újabb adatokat, olvastam; válaszként dobtam át egy levelet.
Ikvafalvy 2012.01.14. 22:22:32
T. P.mester! VEEEGRE el olvatam az
osszes blogot ami a hansagi kisvasutrol
a kapcsolatos szemelyekrol,torteneterol
szol. A szivem nagyon erosen dobogott,
sot a siras eroltetett mikor a "Last
minute" blogot olvastam! En szo szerint
a Hanyban nevelkedtem,a kisvasut napi
resze volt az eletemnek!Minden szereplot
minden" mozdonyt",allomast,hidat ismer-
tem!A Torok Jozsiba volt a kedvenc
kalauzom!! A Kistolgyfamajor es
Tozeggyar-major kozott talalhato vasuti
hid tetejerol ugraltunk a Repcebe mint
kolykok! Persze akkor nem ennyi volt a
viz benne.A Vigh Janosba felesegevel
rokoni kapcsolatban vagyunk!2010-be
talalkoztam veluk Hegykon!Igaz nem
ehhez a temahoz tartozik,de Tombol
Imrebacsi is a rokonom.(volt)
Vissza a vasuthoz (arcal):D,a szemely-
szallitas csak Tozeggyarig volt!
Viszont mint hanyi(rossz)kolykok fel
kapaszkodtunk az utolso repaval rakott
kocsira es irany Petohaza! Szoval millio
story.Par evvel ezelott mutattam
fiamnak a rozsdas (szomoru latvany)
vasuti hidat es meseltem az ugralast!
A gyerek valasza nevetve:Dad,You're
nuts.Par szo a MTV kisfiljerol.
1970 szept.-be ismertem meg Becsy Zolit
(operator) es Korompaikamat (rendezo)
Tobbszor filmeztunk a kapuvari muzeumba
Itt ismertem meg Dr. Farago Sandort.
Raszler Misiba,apamnak jo cimboraja
volt.A Varga Elzanak egyik rokona
regi jo baratunk.Vegul;a kisvasut
megszuntetese egy oriasi hiba volt!
Ma mar tudjuk,hogy a vasut-E a JOVO!!!!
Remelem nem farasztok senkit a kommentel
Udv.
osszes blogot ami a hansagi kisvasutrol
a kapcsolatos szemelyekrol,torteneterol
szol. A szivem nagyon erosen dobogott,
sot a siras eroltetett mikor a "Last
minute" blogot olvastam! En szo szerint
a Hanyban nevelkedtem,a kisvasut napi
resze volt az eletemnek!Minden szereplot
minden" mozdonyt",allomast,hidat ismer-
tem!A Torok Jozsiba volt a kedvenc
kalauzom!! A Kistolgyfamajor es
Tozeggyar-major kozott talalhato vasuti
hid tetejerol ugraltunk a Repcebe mint
kolykok! Persze akkor nem ennyi volt a
viz benne.A Vigh Janosba felesegevel
rokoni kapcsolatban vagyunk!2010-be
talalkoztam veluk Hegykon!Igaz nem
ehhez a temahoz tartozik,de Tombol
Imrebacsi is a rokonom.(volt)
Vissza a vasuthoz (arcal):D,a szemely-
szallitas csak Tozeggyarig volt!
Viszont mint hanyi(rossz)kolykok fel
kapaszkodtunk az utolso repaval rakott
kocsira es irany Petohaza! Szoval millio
story.Par evvel ezelott mutattam
fiamnak a rozsdas (szomoru latvany)
vasuti hidat es meseltem az ugralast!
A gyerek valasza nevetve:Dad,You're
nuts.Par szo a MTV kisfiljerol.
1970 szept.-be ismertem meg Becsy Zolit
(operator) es Korompaikamat (rendezo)
Tobbszor filmeztunk a kapuvari muzeumba
Itt ismertem meg Dr. Farago Sandort.
Raszler Misiba,apamnak jo cimboraja
volt.A Varga Elzanak egyik rokona
regi jo baratunk.Vegul;a kisvasut
megszuntetese egy oriasi hiba volt!
Ma mar tudjuk,hogy a vasut-E a JOVO!!!!
Remelem nem farasztok senkit a kommentel
Udv.